W ostatnim czasie dało się zauważyć zwiększoną tendencję do obsadzania składu Zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością osobami będącymi cudzoziemcami w rozumieniu ustawy o cudzoziemcach tj. takimi, które nie posiadają obywatelstwa polskiego. Jest to często wynikiem przenoszeniem firm z państw sąsiedzkich na terytorium Polski oraz otwartością rynku polskiego, który stał się atrakcyjny dla inwestorów zewnętrznych. Nie wszyscy jednak wiedzą, iż taka osoba, aby mogła pełnić funkcję Członka Zarządu musi posiadać zarówno legalny pobyt w Polsce oraz stosowne zezwolenie na pracę. W poniższym artkule opisane zostało jakie warunki formalne muszą zostać spełnione, aby cudzoziemiec zasiadł w Zarządzie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Forma powołania
Powołanie cudzoziemca do zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością następuje analogicznie do obywateli polskich w formie uchwały podjętej przez Zgromadzenie Wspólników, przy czym nowo powołany członek zarządu w dalszej kolejności musi wyrazić zgodę na jego powołanie do pełnienia funkcji, składając stosowne oświadczenie woli w tym zakresie.
Pełnienie funkcji przez członka zarządu może odbywać się nieodpłatnie lub za wynagrodzeniem przyznanym uchwałą Zgromadzenia Wspólników.
Ponadto, członek zarządu może być zatrudniony na tym stanowisku także na podstawie umowy o pracę lub na podstawie umów cywilnoprawnych.
Wymogi formalne
Zgodnie z art. 88 Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zezwolenie na pracę jest wymagane, jeżeli cudzoziemiec w związku z pełnieniem funkcji w zarządzie osoby prawnej wpisanej do rejestru przedsiębiorców lub będącej spółką kapitałową w organizacji albo w związku z prowadzeniem spraw spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej jako komplementariusz, albo w związku z udzieleniem mu prokury przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres przekraczający łącznie 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy.
Celem uzyskania stosownego zezwolenie na pracę pozwalającego na pełnienie funkcji członka zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, spełnione muszą zostać warunki stawiane przez art. 88c ust. 4 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Wojewoda właściwy do wydania decyzji, pozytywnie rozpatrzy wniosek o wydanie zezwolenia na zatrudnienie, jeżeli spółka spełni jeden z dwóch warunków określonych w ustawie.
Podmiot (spółka), którego członkiem zarządu, komplementariuszem lub prokurentem ma być cudzoziemiec musi:
osiągnąć, w roku podatkowym poprzedzającym złożenie wniosku, dochód nie niższy niż 12-krotność aktualnego w dniu złożenia wniosku przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w województwie, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego oraz zatrudniać na czas nieokreślony i w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres co najmniej roku poprzedzającego złożenie wniosku co najmniej dwóch pracowników, którzy nie podlegają obowiązkowi posiadania zezwolenia na pracę, lub
wykazać posiadanie środków lub prowadzić działań pozwalających na spełnienie w przyszłości warunków określonych w powyżej, w szczególności przez prowadzenie działalności przyczyniającej się do wzrostu inwestycji, transferu technologii, wprowadzania korzystnych innowacji lub tworzenia miejsc pracy.
Wymóg uzyskania powyższego zezwolenia na pracę nie dotyczy obywateli Państw Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a także cudzoziemca, który jest ustawowo zwolniony z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę.
Comments